Czy styl przywództwa "Servant Leadership" jest dla Ciebie nowy? Tak może być. Jednak nie jest on nowy na świecie. Wiemy, że przywództwo Servant Liderów, czasami pojawiało się w organizacjach. Z jakiego powodu nie wszyscy widzieli go wyraźnie?
Teraz jest właściwy czas, aby odkryć je na nowo po to, by budować szczęśliwe miejsca pracy.
Zapraszamy Cię do zapoznania się z podstawami tej filozofii. Poznaj jej wpływ na kulturę przywództwa, kulturę Twojej organizacji oraz osiągane przez zespoły wyniki.
Pośród 100 najlepszych firm rankingu Fortune 100 już 17 z 25 czołowych organizacji tej listy określiło się jako praktykujące Servant Leadership. Czy to dużo? Tak, jeśli dostrzeżemy, że model ten funkcjonuje w 5 z 10 najlepszych firm na świecie, a wszystkie z tych 17 przedsiębiorstw osiągało wyższą, nawet do 24,2 proc. efektywność biznesową, od średniego poziomu osiąganego przez inne firmy. Wielkość tych organizacji wahała się od ponad 1200 pracowników do 167 000 w wielu krajach.
Niektóre z największych światowych marek, oficjalnie identyfikujące się z tym podejściem to: Intel, SAS, Zappos, Marriott International, Starbucks. To między innymi one wymieniane są jako organizacje kierowane przez „Servant Liderów”.
To pokazuje, że przywództwo to ma realny wpływ nie tylko na postawy zespołów, ale również na osiągane wyniki organizacji. Piszemy tu o wynikach w obszarze dochodowości, ale również wynikach w obszarze dostarczania wartości dla klienta mierzonej wskaźnikami Customer Experience. Niezależnie od skali biznesu i miejsca na świecie, pracownicy i liderzy służą sobie, klientom i organizacji.
Wpływ przywództwa
W wielu badaniach przywództwa, prowadzonych przez ostatnie 8 lat, odkryto pozytywne korelacje tego stylu przywódczego z takimi wartościami, jak:
-
zaangażowanie w pracę,
-
skuteczność,
-
satysfakcja z pracy,
-
innowacyjne myślenie,
-
zaangażowanie w życie organizacji,
-
zaufanie,
-
dopasowanie talentów osoby do pracy, którą wykonuje,
-
identyfikacja osoby z kulturą organizacji,
-
jakość współpracy liderów z zespołami i zespołów z liderami,
-
równowaga między życiem zawodowym a prywatnym,
-
wzrost ilości postaw obywatelskich i prospołecznych w zespołach.
Co więcej, w wielu badaniach kultury przywództwa, okazało się, że ten styl przywódczy miał negatywne korelacje z wypaleniem zawodowym i decyzjami o odejściu z organizacji.
W wymiarze indywidualnym pracownicy i zespoły doświadczające przywództwa służebnego, również zaczynają podlegać tej samej transformacji. Przykład ich lidera pociąga ich do tego, aby jeszcze lepiej opiekować się klientami i sprawami firmy. Czują się oni upoważnieni do otwartej dyskusji, wierzą, że ich sugestie są ważne. Traktują siebie nawzajem z szacunkiem. Jeśli czują się docenieni, prowadzi to do mniejszej retencji i wzrostu ich innowacyjności i kreatywności.
Czy to jest odpowiedź na pytanie?
Jakimi liderami mamy być, aby nasze zespoły nam zaufały, za nami poszły i osiągały niezwykłe rezultaty?
Patrząc szeroko, filozofia przywództwa służebnego wywiera dzisiaj wpływ na organizacje na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Bez względu na wielkość organizacji lub jej lokalizację. Nie można zaprzeczyć, że filozofia i styl przywódczy Servant Liderów tworzą sukces organizacyjny wielu firm na świecie.
Esej Greenleafa
Wyrażenie "servant leadership" zostało pierwszy raz sformułowane przez Roberta K. Greenleafa w jego eseju z 1970 roku „Sługa jako przywódca”. Przedstawił w nim szereg ideałów, wartości i filozofii dotyczących stawiania na pierwszym miejscu w organizacjach służby ludziom i klientom. Greenleaf pisał:
„Servant Lider jest przede wszystkim sługą. Wszystko zaczyna się od naturalnego, silnego pragnienia służenia. Z niego dopiero rodzi się świadoma decyzja, by przewodzić. Różnicę dostrzeżesz w naturalnej trosce lidera, który chce upewnić się, że zaspokajane są potrzeby innych osób i jest to dla niego priorytet. Najlepszym testem, prawdziwym wyzwaniem dla liderów jest sprawdzenie: Czy ludzie, których prowadzę – rozwijają się? Czy moja postawa sprawia, że stają się zdrowsi, mądrzejsi, bardziej autonomiczni? Czy prawdopodobne jest, że sami staną się Servant Liderami? Jak moje przywództwo wpływa na tych najmniej uprzywilejowanych ludzi? Czy takie osoby skorzystają na mojej postawie? Czy ich sytuacja się nie pogorszy?”
Robert K. Greenleaf
CECHY PRZYWÓDZTWA SERVANT LEADERSHIP
W przeglądzie doświadczeń i literatury z całego świata zidentyfikowano jedenaście cech Liderów
którzy wyróżniają się w swojej filozofii przywódczej.
- Be
- Do
- Share
Po czym poznasz Servant Liderkę Servant Lidera?
Jak stwierdził sam Greenleaf, Servant Liderzy są najlepszymi graczami zespołowymi, a ich cele i działania wykraczają poza własne potrzeby i pragnienia. Obejmują zespół, klientów, organizacje i świat. Rozumieją, że jeśli zespół odniesie sukces, ostatecznie oni również odniosą sukces. Dzielą się swoim wpływem i oferują ludziom autonomię, z przekonaniem, że wolni ludzie są godni zaufania i pełni zasobów. Tacy liderzy szczerze troszczą się o ludzi i biznes – nawet kosztem rezygnacji z części swoich uprawnień i wpływu.
Servant liderzy nie projektują struktur hierarchicznych. Rysują schematy organizacyjne bardziej płasko, po to, aby zbliżyć liderów do klientów i zespołów. Kierują organizacjami zwinnie, lekko. Niezwykłym kawałkiem tej idei jest opisywana zdolność liderów do tworzenia sieci partnerstw i rozwijania społeczności w organizacjach. Budują szczere i autentyczne relacje z zespołami. Dbają o zdrowe relacje również pomiędzy zespołami.
Przywództwo to zaczyna się w miejscu osobistej i dobrowolnej decyzji lidera, aby najpierw służyć innym. Przyjęcie perspektywy Servant Lidera to osobisty, trudny proces transformacji liderów, który zaczyna się w miejscu ich własnej autonomicznej decyzji i osiąga wszystkie cele, też te misyjne z korzyścią dla każdej ze stron: klientów, zespołów, liderów i organizacji a nawet świata.
Kultura organizacji
Czy wiesz, że zmiana paradygmatu przywództwa w Twojej organizacji, będzie miała kluczowy wpływ na rozwój jej kultury? Nigdy nie dzieje się to odwrotnie. Twoja firma jest tak zdrowa jak jej przywództwo. Ono może być zdrowe, mocne, efektywne, skuteczne dla biznesu i odpowiedzialne społecznie. Dokładnie tacy są Servant Liderzy.