John Schaubroeck i jego zespół badawczy badali zaufanie w zespołach. Korzystali ze skali mierzącej przywództwo Servant Leadership autorstwa prof. Roberta Lidena.
Odkryto kolejny raz mocną korelację pomiędzy zaufaniem zespołu do lidera, oraz lidera do ludzi.
Ufasz sobie ? Ufasz innym? Ufasz swojej organizacji ? Czy zespół ufa tobie ? Czy ufają ci twoi klienci ? Wielu liderów, uważa te pytania za trudne. Czują, że małe zaufanie jest problemem i zgodnie uznają, że jest ono kluczowe w przywództwie. Doświadczyli zaufania, które jest sinusoidą, dynamiczną relacją i rzadko jest statyczne. Bo takie jest zaufanie.
W badaniach o których piszemy, wykazano, że wyrażane zaufanie w tych zespołach wzmacniało bezpieczeństwo psychologiczne wszystkim członkom zespołu. Czy nie jest tak, że kiedy ludzie czują się psychologicznie bezpieczni, są gotowi podjąć ryzyko związane z byciem kreatywnym ( co prowadzi do innowacji), są gotowi podważyć status quo (co prowadzi do lepszego podejmowania decyzji) i są motywowani do osiągania dobrych wyników, jako sposobu na odwzajemnienie uczciwego traktowania ich przez lidera. Tak szerokie wnioski płyną z ostatnich badań.
Jak zrozumieć zaufanie ? Warto zobaczyć jakie są jego źródła i zrozumieć jego wpływ. Dzisiaj potrzebujemy zaufania do siebie, zaufania do innych, zaufania do organizacji. Powinniśmy doświadczać zaufania wielowymiarowego, które może mieć swoje źródła personalne, interpersonalne i strukturalne. Wartość jaką jest zaufanie jest wielowymiarowa, a każdy jej wymiar zawiera się w kolejnym jego poziomie. Potrzebne jest zaufanie na każdym z trzech opisanych obszarów:
Pierwszy poziom zaufania, to zaufanie personalne. To twoje zaufanie do samego siebie, swoich kompetencji, możliwości i charakteru. To również zaufanie, które posiadają do ciebie twoi współpracownicy.
Drugi poziom zaufania, to zaufanie interpersonalne. To obszar zaufania innych ludzi do ciebie. To również obszar twojego zaufania do innych.
Trzeci poziom zaufania, to zaufanie strukturalne. Dotyczy ono zaufania do zasad, wartości twojej organizacji. To obszar tego, czy czujesz, że organizacja ufa tobie. Czy ty ufasz firmie, fundacji, organizacji, którą reprezentujesz?
Zaufanie jest jednym ze sposobów osiągnięcia przywództwa przez Servant Lidera, ale jest to również cel, który osiąga się dzięki temu przywództwu - mówi S. Covey
Od wielu lat, w wielu badaniach nad zaufaniem, psycholodzy alarmują, że spada poczucie zaufania pomiędzy ludźmi. Spadki wyników są zarówno w biznesie, jak i w sferze społecznej. Spada zaufanie do ludzi wpływu. Jak budować zaufanie w przywództwie Servant Leadership? Budowanie zaufania na każdym z poziomów jest procesem. Niektóre posunięcia liderów, posuwają ten proces do przodu, a niektóre blokują ten proces, a nawet go niszczą.
Czy możesz zaufać ludziom będąc wobec nich obojętny?
Czy inni ludzie są dla nas wartościowi? Czy mamy wobec nich jakieś inne uczucia, niż tylko obojętność? Uczucia są zbyt trudne, aby mówić o nich ludziom w biznesie? Słyszałam to milion razy. Jednak nadal wierzę, że dobre przywództwo, oparte na pokorze, zaufaniu i odpowiedzialności wywodzi się najpierw z miłości do drugiego człowieka. Ale nadal, nie potrafimy o tym mówić. Mówienie o miłości do człowieka jest w biznesie tabu. A w Polsce dominuje przekonanie, nie musisz ludzi kochać, aby z nimi współpracować. Miłość to nie jest przecież romantyczne uczucie, ale postawa wyrażająca się w działaniu.
Miłość jako doświadczenie i cel są potrzebne nam do wszystkiego. Nie są zarezerwowana tylko dla relacji matki i dziecka. Miłość lub jej brak, mówi o tym jak podchodzimy do świata. Dlaczego ludzie, których widzę każdego dnia w moim biurze mają być niegodni tego uczucia? A może nasz brak zaufania przeszkadza nam mieć ciepłe uczucia wobec nich?
Nasza zwykła ludzka życzliwość wobec ludzi tworzy emocjonalne zaufanie do nas jako liderów. Ludzie czują naszą życzliwość. Jeśli nie jesteśmy jeszcze gotowi na używanie słowa miłość, mówmy o życzliwości i empatii. Człowiek, który czuje naszą szczerą życzliwość, autoryzuje nas jako lidera.
To wywołuje pośród ludzi pragnienie przyczynienia się do naszego sukcesu. Emocjonalne zaufanie dostajemy wtedy, kiedy inni uwierzą nam, że jesteśmy po ich stronie i że jesteśmy dla nich życzliwi. Kiedyś jedna z osób z mojego zespołu powiedziała: Tak naprawdę pracujemy dla ciebie i pod ciebie, bo zależy nam, abyś miała sukces bo zasługujesz na to.
Człowiek, który czuje naszą szczerą życzliwość, autoryzuje nas jako lidera.
Zaufanie jest ryzykiem.
Ludzie podążając za wizją i planem lidera podejmują ryzyko. I my zapraszając ludzi, aby szli z nami, kiedy nie wiemy jeszcze czy odniesiemy sukces a strategia się powiedzie, również ponosimy ryzyko. W filozofii Servant Leadership rozumiemy, że zaufanie jest obustronnym ryzykiem. Podejmujemy to ryzyko wykładając kapitał zaufania na nasz wspólny stół. Każda ze stron gra tymi samymi kartami. Zasady są tu jasne. Nasze posunięcia mogą zwiększać wzajemne zaufanie lub wprowadzać nieufność.
Najpierw zaufanie a potem szacunek.
W filozofii Servant Leadership mówimy również, że ludzie poczują, że ich szanujemy, kiedy najpierw im zaufamy. Oznacza to, że nie czujemy szacunku do siebie, jeśli osoba nie okazuje nam zaufania. Nie ma szacunku bez zaufania i zaufania bez szacunku. Ufam ci i cię szanuję. Szanuję cię, bo wcześniej ci zaufałem. Również w wymiarze społecznym, wzajemny szacunek ludzi o różnych światopoglądach jest możliwy, jeśli jest pomiędzy nimi nić zaufania. Brak zaufania będzie przeszkodą do okazywania szacunku. Budowanie społeczności, jedna z cech Servant Lidera opiera się na działaniu w oparciu o zaufanie i szacunek. Możemy budować porozumienie pomiędzy ludźmi, zespołami, organizacjami tylko wtedy gdy stale pracujemy na fundamentach, którymi są zaufanie i szacunek. Uważamy, że zaufanie ma kluczowy wpływ na przebieg wszelkich procesów budowania zespołu, wzmacnianiu ducha zespołu, szukania porozumienia pomiędzy różnymi interesami i punktami widzenia.
Zaufanie ma zdolność do wyzwalania altruizmu w działaniu
Kiedy otrzymujemy od innych prezent w postaci ich zaufania? Wtedy kiedy się o nich troszczymy. Kiedy naprawdę zależy nam na ich dobru, okazujemy im troskę. Doświadczenie naszej troski jest dla ludzi impulsem do przesunięcia bariery w ich zaufaniu do nas. Troszczysz się o ludzi? Zaczną ci ufać. Zaufanie ma zdolność do wyzwalania altruizmu w działaniu. To działa w obie strony. Liderzy potrafią bezinteresownie angażować się, wspierać innych, nawet jeśli nie mają z tego swoich osobistych korzyści. Troska nie jest samolubna. Troska o innych pomaga ufać przywództwu liderów. Bezinteresowna i altruistyczna troska zwiększa wykładniczo odczuwanie zaufania do ludzi.
Sprawdzaj wasze wzajemne zaufanie
Czy odpowiesz na poniższe stwierdzenia twierdząco? Jeśli tak, gratulujemy Ci zaufania w zespole1.
- Większość ludzi, nawet tych, którzy nie są twoimi bliskimi przyjaciółmi ufa ci i szanuje jako współpracownika.
- Twoi współpracownicy, którzy muszą mieć kontakt z tobą, uważają cię za osobę godną zaufania.
- Masz relację dzielenia się. Możesz swobodnie dzielić się swoimi pomysłami i prawdziwymi przemyśleniami.
- Możesz swobodnie rozmawiać z inny osobami o trudnościach, jakie macie w pracy i wiesz, że będziesz wysłuchany.
- Oboje odczulibyście stratę, gdyby ktoś z was został przeniesiony i nie moglibyście już razem pracować.
- Gdybyś podzielił się swoimi problemami z inną osobą, wiesz, że zareagowałaby konstruktywnie i troskliwie.
- Mogę powiedzieć, że razem dokonaliśmy emocjonalnych inwestycji w naszą współpracę.
- Wiem, że ona/ on podchodzą do swojej pracy z profesjonalizmem i poświęceniem.
- Biorąc pod uwagę doświadczenie człowieka, nie widzę powodu, by wątpić w jej kompetencje i przygotowanie do pracy.
- Mogę liczyć na to, że mój współpracownik nie utrudni mi mojej pracy.
- Inni moi współpracownicy uważają nas wszystkich za godnych zaufania.
Badacze takimi stwierdzeniami, sprawdzają zaufanie w przywództwie Servant Leadership.
Badania prowadzili pod tytułem „Impact of Servant Leadership on Performance: The Mediating Role of Affective and Cognitive Trust” - Farida Saleem, Yingying Zhang Zhang.