Kultura przywództwa Servant Leadership tworzy niezwykłe otoczenie wzrostu dla największych organizacji biznesowych z listy „Fortune 100”. Jest również z powodzeniem stosowana w wielu organizacjach społecznych.
Szacunek, komunikacja, spójność, perfekcja. Jak brzmią dla ciebie te wartości? Brzmią mocno i klarownie. Być może przypominają wartości twojej firmy, które w bólach ustalaliście wiele lat temu? Zaskoczę cię. To są wartości firmy Enron opisane w ich raporcie rocznym, opublikowanym w 2000 roku. Jak pokazały wydarzenia kryzysu w 2008 roku , wartości Wartości bywają bez znaczenia w organizacji, jeśli przywództwo ich nie przyjęło jako swoje własne. Puste obietnice ze świata wartości tworzą sfrustrowane i cyniczne zespoły, a ich managerowie maja problem z wiarygodnością. Klienci nie mają zaufania do takiej organizacji. A przecież w zarządzaniu poprzez wartości chodzi o to, aby zasypać różnicę pomiędzy tym co mówimy, a tym co robimy?
Fundament filozofii przywództwa Servant Leadership tworzą cztery wartości. Pokora, zaufanie, odpowiedzialność i równowaga. Dziś zapraszam do wspólnego rozważenia zarzadzania opartego na tych wartościach. Jak wywierać wpływ i osiągać wyniki opierając się na tych wartościach?
Wartości to głęboko zakorzenione zasady, które kierują wszystkimi postawami i działaniami firmy, stanowiąc jej kulturowe kamienie węgielne.
Collins i Porras definiują wartości jako święte i nieodłączne zasady, których nigdy nie można narażać, ani dla wygody, ani dla krótkoterminowych korzyści ekonomicznych. Wartości w przywództwie się odkrywa, definiuje, wdraża, chroni i rozwija. Pasjonująca droga dla liderów !
Zacznijmy od początku. Przywództwo bardzo różni się od zarządzania. Czym jest ten poziom wpływu o którym mówimy, że jest przywództwem? Na przykład tym, że przywództwo jest świadome tego, jak ważne są wartości w momencie wywierania wpływu. To przywództwo zna swoje wartości, strzeże ich, przekłada na standardy i promuje. Wartości są dla takich liderów nośnikiem ich wpływu. A prawdziwość osobistych wartości pomaga tym liderom stworzyć ich postać, tak aby inni chcieli ich naśladować. Liderzy chcą mieć wpływ. Chcą widzieć efekty. Prawdziwy wpływ o dalekim zasięgu jest jednak skutkiem tylko prawdziwego przywództwa. Kiedy brakuje prawdziwego przywództwa, opartego na wartościach lidera, wpływ staje się przymusem. Może być też manipulacją, której zasięg jest wąski i chwilowy. Wpływ to realne przełożenie na ludzi, procesy, klientów, a nawet świat dookoła. Dlatego w Centrum Servant Leadership uważamy, że wartości są bezpośrednią platformą dla wpływu przywództwa.
Według danych z 2009 r. 77,5% firm z całego świata posiada stworzony własny katalog wartości2. Ilu liderów w twojej firmie zna, nie tylko wartości firmy, ale swoje wartości w przywództwie? Czy osobiste wartości liderów w twojej organizacji łączą się z wartościami twojej firmy? Odnalezienie osobistych wartości i trzymanie się ich wymaga bardzo często odwagi. Jeśli oprzesz swoje życie na wielkiej wartości, którą jest miłość do drugiego człowieka, będziesz mógł nakarmić głodnych na świecie. Jeśli oprzesz swoje przywództwo tylko na swoim małym wpływie, być może wielu ludziom pomożesz, ale czy wystarczy ci sił, aby zmienić świat, który nie jest sprawiedliwy? Wartości bardzo łączą się z poczuciem osobistej misji, dla której jesteśmy tu na świecie. Czy można, mieć świadomy wpływ nie sprawdzając zgodności swojego wpływu z wyznawanymi wartościami?
Ponad 50 lat temu, twórca filozofii Servant Leadership Robert K. Greenleaf tak definiował wpływ : Najlepszym testem, prawdziwym wyzwaniem dla liderów jest sprawdzenie: Czy ludzie, których prowadzę, rozwijają się? Czy moja postawa sprawia, że stają się zdrowsi, mądrzejsi, bardziej autonomiczni, i czy prawdopodobne jest, że sami staną się sługami? Jak moje przywództwo wpływa na tych najmniej uprzywilejowanych ludzi w społeczeństwie? Kto skorzysta na mojej postawie, kogo sytuacja się poprawi?
Lider najpierw identyfikuje swoje osobiste wartości, a potem poprzez ich pryzmat patrzy i postępuje. W tym samym procesie uczestniczy wraz ze swoimi zespołami. I do tego procesu potrafi zaprosić każdego ze swoich współpracowników. Wartości pomagają mu uporządkować priorytety w przywództwie, podejmować trudne decyzje, rozwiązywać problemy, wreszcie wyznaczać trend rozwoju uwzględniający dobro wszystkich interesariuszy. Jego przywództwo poprzez wartości, jest więc świadomym wpływem. Z wielu badań wynika, iż sukces wielkich firm bardzo często bierze się z zachowania nadrzędnych wartości firmy. Już 25 lat temu, autorzy tacy jak Jim C. Collins a potem K. Blachard pisali o znaczeniu wartości dla osiągania wpływu przez organizacje. Wartości to jest coś więcej niż posiadanie misji firmy, wizji czy strategii.
Nie mówimy ludziom, że powinni przyjąć wartości i kulturę firmy Zappos, ponieważ prawdopodobnie to nie zadziała w większości przypadków. Nasze przesłanie brzmi bardziej: „Powinieneś dowiedzieć się, jakie są Twoje wartości, a następnie ustawić wokół nich całą swoją organizację”. Tak mówił Tony Hsieh .
Servant Liderzy skupiają się na pomaganiu innym i przemianie świata na lepszy
W szkole Servant Liderów, mówimy, że wartości muszą być najpierw ustanowione wewnętrznie, aby stały się jakością, którą inni zobaczą, jaką doświadczą i jaką będą chcieli naśladować. W burzliwym krajobrazie ostatnich lat, oraz kolejnych, które są przed nami, to może być czynnikiem stabilizującym perturbacje, których doświadczamy na świecie.